Verwaarloosde woningen en gebouwen

Waarom inzetten op bestrijding van verwaarlozing?

Verwaarloosde woningen en gebouwen:

  • worden in de meeste gevallen niet benut op de woningmarkt
  • hebben een negatieve uitstraling op de omgeving

Er is nog steeds een tekort aan betaalbare en kwaliteitsvolle (huur)woningen!

Daarom worden eigenaars gestimuleerd om hun woning kwalitatief te verbeteren en ze terug op de woningmarkt te brengen (verkoop / verhuur / vervangbouw).

Eigenaars kunnen door de gemeente geadviseerd en begeleid worden over mogelijke premies waarbij de woning kwaliteitsvol gerenoveerd en/of energetisch aangepast kan worden aan de huidige normen. Ook op gebied van de stedenbouwkundige mogelijkheden kunnen zij geadviseerd en begeleid worden (herbestemming, afbraak,…).

In veel gevallen zijn geringe aanpassingen echter al voldoende om niet langer verwaarloosd te zijn.

Het doel van het verwaarlozingsbeleid is dus in de eerste plaats de opwaardering van verwaarloosde woningen/gebouwen en het tegengaan van verloedering en niet het innen van een verwaarlozingsheffing.

Wanneer spreekt men van verwaarlozing?

Een gebouw, ongeacht of het dienst doet als woning, wordt beschouwd als verwaarloosd wanneer het ernstige zichtbare en storende gebreken of tekenen van verval vertoont aan buitenmuren, voegwerk, schoorstenen, dakbedekking, dakgebinte, buitenschrijnwerk, kroonlijst of dakgoten.

De binnenkant van het gebouw valt buiten beschouwing. Hiervoor bestaat de procedure ongeschiktheid/onbewoonbaarheid.

Let wel: het gaat hier niet over bedrijfsgebouwen die liggen op een perceel >5 are omdat deze gebouwen worden beheerd en belast door Ruimte Vlaanderen.

De verwaarlozing van een gebouw en/of woning wordt beoordeeld aan de hand van een technisch verslag. Dit verslag somt een aantal tekenen van verwaarlozing op (bv. glasbreuk, uitvallend voegwerk, ….). Aan deze tekenen worden strafpunten toegekend. Vanaf een bepaalde score (9 punten) wordt een woning/gebouw beschouwd als verwaarloosd.

De verwaarlozing en/of verkrotting wordt door de inventarisbeheerder officieel vastgesteld in een gemotiveerde administratieve akte.

De eigenaar wordt, via aangetekende brief, in kennis gesteld van de beslissing tot opname van het gebouw in het verwaarlozingsregister.

Wat zijn de gevolgen van opname op het verwaarlozingsregister?

Op het moment van inventarisatie is er nog geen verwaarlozingsheffing verschuldigd.  Een verwaarlozingsheffing is verschuldigd vanaf het moment dat een woning of gebouw minstens 12 opeenvolgende maanden op het gemeentelijk verwaarlozingsregister staat.

Zolang het gebouw of de woning niet uit het verwaarlozingsregister is geschrapt, blijft de belasting verschuldigd op het ogenblik dat een nieuwe termijn van twaalf maanden verstrijkt (telkens op de verjaardag van de inventarisatiedatum).

De tarieven van de verwaarlozingsheffing zijn terug te vinden in artikel 14 van het belastingreglement.

Vrijstelling van heffing

Er zijn verschillende redenen die aanleiding kunnen geven tot een (tijdelijke) vrijstelling van leegstandsheffing.

De redenen van vrijstelling zijn terug te vinden in artikel 15 van het belastingreglement.

Een vrijstelling kan, voor het verstrijken van elke verjaardag van de inventarisatiedatum,  aangevraagd worden door de belastingplichtige door gebruik te maken van het aanvraagformulier dat u onderaan deze pagina terugvindt.

Het ingevulde formulier moet aangetekend verstuurd worden naar : gemeentebestuur Lanaken, t.a.v. financiële dienst, Jan Rosierlaan 1 te 3620 Lanaken.  Bij dit aanvraagformulier moeten de nodige bewijsstukken gevoegd worden.

Hoe kan mijn pand geschrapt worden van het register?

Door te bewijzen dat de woning of het gebouw geen indicaties van verwaarlozing meer vertoont die bij quotering in het model van technisch verslag negen punten of meer zouden opleveren.  

Om de schrapping aan te vragen moet een schriftelijk verzoek gericht worden aan het gemeentebestuur Lanaken, t.a.v. Bostoen Gwendoline, Jan Rosierlaan 1 te 3620 Lanaken.

Dit verzoek moet aangetekend verstuurd worden en moet volgende gegevens bevatten : 

  1. de identiteit en het adres van de indiener;
  2. de aanwijzing van de administratieve akte door vermelding van het aktenummer;
  3. de aanwijzing van het gebouw of de woning waarop het beroepschrift betrekking heeft;
  4. één of meer bewijsstukken die aantonen dat de vaststelling van de verwaarlozing betwist kan worden.

De administratie onderzoekt het schrappingsverzoek door o.a. een controle ter plaatse en doet uitspraak over het schrappingsverzoek binnen de 6 maanden na ontvangst van het schrappingsverzoek.

Naar top