Inhoud
Wanneer je je in onze gemeente komt vestigen als student, dan dien je dit te melden bij het gemeentebestuur.
Je dient je niet te laten uitschrijven in de gemeente waar je nu woont. Je wordt niet ingeschreven in het vreemdelingenregister van onze gemeente. Je ontvangt enkel een e-mail waarin de bevestiging van je aanmelding staat.
Procedure
Of persoonlijk in het gemeentehuis bij de dienst vreemdelingenzaken:
Op de dienst niet-Belgen wordt een aangifteformulier ingevuld met volgende gegevens:
- Voor- en achternaam
- Adres van hoofdverblijfplaats
- Geboortedatum
- Telefoonnummer
- Adres van de woongelegenheid (huis, appartement, studio)
- Datum sedert wanneer student de woongelegenheid in gebruik heeft
Aanvullende info
- Studenten die ingeschreven zijn in een erkende onderwijsinstelling van voltijds dagonderwijs zijn vrijgesteld van de belasting op de tweede verblijven
- Er wordt een jaarlijkse belasting geheven (AGB-Gezinnen) m.b.t. de toestand op 1 januari van ieder jaar. Deze belasting is gebaseerd op de netto-vloeroppervlakte. Deze wordt berekend aan de hand van gegevens die de student zal invullen op een aangifteformulier. Dit wordt toegezonden in de loop van het jaar of kan op de financiƫle dienst ingevuld worden
- Studenten die een erkende studentenkamer in gebruik hebben, zijn vrijgesteld van alle gemeentelijke belastingen
Wat meebrengen
- Geldig nationaal paspoort of identiteitskaart
- Kopie bewijs van inschrijving in voltijds dagonderwijs
- Kopie huurcontract