Wie geen privé-leverancier meer heeft krijgt in vele gevallen elektriciteit of gas van Fluvius via een budgetmeter.
Voordeel hiervan is dat u duidelijk zicht houdt op het verbruik en geen voorschotfacturen meer krijgt. U koopt de elektriciteit of het gas immers vóór u deze verbruikt door het opladen via een oplaadkaart.
Wie een budgetmeter voor elektriciteit en/of aardgas heeft, kan zelf zijn budgetmeterkaart herladen aan speciale betaalautomaten. Die staan opgesteld op diverse plaatsen in Vlaanderen en Wallonië. Bij Fluvius is dat in de klantenkantoren. Maar ook het OCMW van Lanaken heeft zo’n oplaadpunt. De nieuwe herlaadmogelijkheid is net zo eenvoudig als betalen in een winkel en vermindert de wachttijd.
Met deze betaalautomaten kan iedereen nu zelf snel en makkelijk geld op de budgetmeterkaart zetten waar en wanneer het je best uitkomt, weliswaar binnen de openingsuren. Enkel een bankkaart met Bancontact/Mister Cash-functie is daarvoor nodig.
Herladen in drie stappen
Het herladen van de budgetmeterkaart gebeurt in drie stappen. Eerst betaal je met je bankkaart wat je op je kaart wilt zetten. Vervolgens neem je een ticket als betaalbewijs. Dan zet je het bedrag over naar je budgetmeterkaart.
Overal herladen
De betaalautomaten zijn opgesteld in de kantoren van alle Vlaamse en Waalse netbedrijven en in bijna alle OCMW’s. Je kunt ook opladen in andere gemeenten dan waar je woont. Handig als je ergens in de buurt werkt of bent.
Budgetmeters ondersteunen onze sociale rol
Een budgetmeter wordt in de plaats van de normale elektriciteits- of aardgasmeter geplaatst en werkt met een oplaadkaart. Laad je voor 50 euro op, dan krijg je voor 50 euro elektriciteit of aardgas. De budgetmeter werkt tot je geen krediet meer hebt, dan valt hij uit. Je kunt eventueel gebruik maken van het noodkrediet of een gegarandeerde minimumlevering. Wanneer je energieleverancier je niet meer wil bevoorraden en je niet tijdig een andere leverancier vindt, word je automatisch klant van de sociale leverancier (de netbeheerder, zoals Fluvius). Die zal in geval van betalingsmoeilijkheden overgaan tot de plaatsing van een budgetmeter.
Klanten worden geïnformeerd
Wie nog vragen heeft, kan contact opnemen met zijn netbeheerder. Fluvius-klanten bellen 078 35 35 34.