Speelterrein De Kabouter opnieuw open na tijdelijke sluiting

Gepubliceerd op 25 jun. 13.32 uur
Het speelterrein 'De Kabouter' aan het OC Kleinveld in Rekem is opnieuw geopend. De tijdelijke sluiting, die op 8 mei werd ingevoerd na vandalisme en overlast, is niet langer nodig. De daders zijn intussen geïdentificeerd en de rust in de buurt is hersteld.

Op 8 mei besliste burgemeester Marino Keulen om het speelterrein tijdelijk af te sluiten. Die maatregel kwam er na meerdere meldingen van overlast en vandalisme. Buurtbewoners klaagden over lawaai in de avond, gevaarlijk rijgedrag met fatbikes en elektrische steps en schade aan speeltuigen en de omgeving. Zo was er onder meer sprake van brandstichting. De totale schade door het vandalisme bedraagt meer dan € 20.000.

Herstel van rust in de buurt

Door de sluiting kreeg de buurt de kans om tot rust te komen en konden de nodige controles en herstellingen gebeuren. De politie heeft de videobeelden van het speelterrein grondig geanalyseerd en aan de hand daarvan zijn er meerdere daders geïdentificeerd. Het gaat telkens om minderjarigen. De betrokken jongeren krijgen een plaatsverbod. Dat betekent dat ze gedurende een ganse maand (deze termijn is twee keer verlengbaar) zich niet meer mogen begeven op het speelterrein of in de onmiddellijke omgeving van het OC Kleinveld. Doen ze dat toch dan kan dat leiden tot bijkomende administratieve sancties of gerechtelijke vervolging.

De naleving van het verbod zal worden gecontroleerd door de politie en aan de hand van camerabeelden. Bovendien wordt tegen de betrokken minderjarigen een parallelle procedure opgestart, die ertoe kan leiden dat de jongeren een GAS-boete opgelegd krijgen of gemeenschapsdienst moeten verrichten. Daarnaast wenst de gemeente ook een terugbetaling van geleden schade die in verband kan worden gebracht met de vaststellingen door de politie.

Veilige plek voor kinderen

Een speelterrein moet een veilige plek zijn waar kinderen zorgeloos kunnen spelen,” zegt Marino Keulen, burgemeester van Lanaken. “Nu de situatie opnieuw onder controle is, kunnen we het terrein terug openstellen. We blijven wel alert en grijpen in wanneer dat nodig is. Iedereen is opnieuw welkom."

Thema's

Naar top