Nieuwe onthaalwerking bij politie LAMA

Gepubliceerd op donderdag 10 apr 2025 om 16.06
Betere dienstverlening, nieuwe medewerkers voor een vlot onthaal, snel online een afspraak maken, dat zijn een aantal van de recente veranderingen in de onthaalwerking bij politie LAMA.

Wij sommen de recente veranderingen even voor je op:

Betere dienstverlening voor jou
Bij de politie LaMa doen we ons uiterste best om wachttijden te beperken en je sneller te helpen met je aangifte of vraag. We hebben dan ook enkele nieuwe maatregelen doorgevoerd om de dienstverlening te verbeteren.

Nieuwe medewerkers voor een vlot onthaal
In 2024 zijn er zes nieuwe onthaalmedewerkers gestart die klaarstaan om jou te helpen. Of je nu aan het loket komt of ons belt voor een niet-dringende vraag, wij beantwoorden je vragen en verwijzen je door naar de juiste diensten wanneer dat nodig is.

Maak snel een afspraak online
Om de wachttijd te verkorten, kan je nu ook eenvoudig online een afspraak maken voor het aangeven van verloren documenten of voorwerpen waarvoor je een attest nodig hebt. Het enige wat je moet doen is naar onze website gaan een afspraak kiezen en je voorkeur voor het politiekantoor Lanaken of Maasmechelen.
Zo ben je verzekerd van een plek zonder lange wachttijd.

Hoe maak je een afspraak?
Het is eenvoudig om een afspraak in te plannen. Volg deze stappen:

  1. Bezoek de website (www.politielama.be) van Politie Lanaken-Maasmechelen en klik op de knop "Een afspraak maken".
  2. Je kiest het commissariaat waar je terecht wilt:
    • Politiekantoor Maasmechelen, Koning Albertlaan 17 – 3630 Maasmechelen.
    • Politiekantoor Lanaken, Maastrichterweg 101 - 3620 Lanaken.
  1. Selecteer het type afspraak dat je wilt maken. Je kunt kiezen uit verschillende agenda's, zoals:
    • Klachtenonthaal bij politiekantoor Maasmechelen
    • Klachtenonthaal bij politiekantoor Lanaken
    • Aangifte van verloren documenten of voorwerpen
  1. Of maak een digitale afspraak via ons videoloket. Dit bespaart je tijd, want je hoeft niet fysiek naar het commissariaat te komen. We werken momenteel met een beperkte lijst van feiten die via het videoloket kunnen worden afgehandeld.
  2. Tot slot kun je ook kiezen voor Police-on-Web om online je aangifte te doen.
    De link naar Police-on-Web vind je ook terug op onze website.

Wat gebeurt er met je aangifte?
Afhankelijk van het soort van aangifte zullen we bepalen of er een proces-verbaal wordt opgemaakt. Wanneer geen proces-verbaal wordt opgesteld (vb. schade, verlies, …), wordt er een intern dossier aangemaakt en ontvang je een attest van ons. Dit attest kun je eventueel gebruiken voor je verzekering. Vergeet niet om foto’s van de schade te nemen en die samen met de gegevens van getuigen naar je verzekeraar te sturen.

Wanneer maken we een proces-verbaal op?
Een proces-verbaal wordt enkel opgemaakt als er sprake is van een misdrijf bijvoorbeeld:

  • diefstal van een fiets
  • verkeersongeval met vluchtmisdrijf
  • vandalisme door een onbekende dader
  • slagen en verwondingen
  • opzettelijke schade door een bekende dader

In deze gevallen nemen wij de aangifte op, onderzoeken de feiten en zorgen voor een correcte afhandeling. Indien nodig wordt het dossier doorgestuurd naar het openbaar ministerie, het zogenaamde parket.

Kom gerust langs of maak online een afspraak!
We willen het je zo makkelijk mogelijk maken om ons te bereiken, of dit nu fysiek , digitaal of online via Police-on-Web is. Als je twijfels hebt of vragen, aarzel dan niet om ons te contacteren op het algemeen telefoonnummer 089/47.47.47

Naar top