Evenementenvergunning aanvragen

Inhoud

Jaarlijks worden er vele activiteiten en evenementen georganiseerd in onze gemeente door zowel verenigingen als privé-personen. Deze activiteiten dienen aangemeld te worden bij het gemeentebestuur. Dit bespaart niet alleen tijd en geld, maar zo bent u zeker dat de nodige vergunningen tijdig afgeleverd worden.

Voorwaarden

  • Evenementen moeten minimaal 6 weken op voorhand aangevraagd worden.
  • Evenementen die doorgaan in Domein Pietersheim moeten minimaal 2 maanden op voorhand aangevraagd worden.

Procedure

Wanneer moet ik een vergunning aanvragen?

  • Voor evenementen waar iedereen welkom is.
  • Voor evenementen die plaatsvinden in een:
    • Ontmoetingscentrum
    • Jeugdhuis
    • Cultureel centrum
    • Cafetaria
    • of de Museumkerk
  • Voor evenementen waarop elektronisch versterkte muziek wordt gespeeld na 22 uur.
  • Voor evenementen waarbij het openbaar domein wordt ingenomen (opstellen foodtruck) of gevraagd wordt om de straat geheel of gedeeltelijk autovrij te maken.

Duurzaam evenement

Er zijn heel wat nieuwe regels rond ecologische en duurzame evenementen en festivals. Een handig overzicht van de regels voor Lanaken vindt je op de pagina van afvalarme evenementen. Tips rond verplichte herbruikbare bekers of cateringmateriaal op jouw evenement kan je vinden via onderstaande link:

Gids voor een duurzaam evenement

Aanvraag evenementenvergunning

Opgelet: voor deze aanvraag heb je itsme of je eID en kaartlezer nodig. Door op deze manier aan te melden kunnen we uw aanvraag vlotter en efficiënter opvolgen.

Kostprijs

De aanmelding is gratis. Bij het reserveren van materialen kunnen er kosten in rekening gebracht worden.

Naar top