Register der bekendmakingen
Het besluit van de Vlaamse regering betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglementen en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register, werd in 2023 gewijzigd. De wijziging houdt in dat een gemeentebestuur voortaan autonoom kan beslissen welk systeem het als register gebruikt om zekerheid te creëren over het correcte tijdstip van de digitale bekendmaking van reglementen en verordeningen op zijn webtoepassing. Dit houdt in dat lokale besturen de gelogde gegevens van bestaande systemen zoals Lokale Besluiten als gelinkte Open Data (LBLOD) als register kunnen gebruiken. Het gebruik van de LBLOD-toepassing is voldoende als register der bekendmakingen en zal ook zo gebruikt worden in de gemeente Lanaken - https://publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be/. Daarnaast worden alle door de gemeenteraad goedgekeurde belasting- en retributiereglementen ook ingeschreven in het register tot inschrijving der afkondigingen van de gemeentelijke belastingreglementen en retributiereglementen (papieren versie). Dit gebeurt met vermelding van onder andere : - Een volgnummer - De datum waarop ze zijn aangenomen - De datum waarop ze via de gemeentelijke website worden bekend gemaakt en ondertekend zijn
Gemeente- en OCMW-raad
Een bestuursdocument kan u opvragen in het kader van openbaarheid van bestuur. U stuurt een mail naar de algemeen directeur via william.vancleynenbreugel@lanaken.be, met uw adresgegevens en een duidelijke omschrijving van het aangevraagde bestuursdocument. Een klacht indienen tegen een besluit kan via de klachtenprocedure die te vinden is via de link https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/organisatie-en-werking/klachten-tegen-lokale-besturen.
Autonoom gemeentebedrijf
Inwoners kunnen inzage krijgen in de notulen van de raad van bestuur en van het directiecomité. Dit kan door de vraag te richten aan secretariaat@lanaken.be. Een bestuursdocument kan u opvragen in het kader van openbaarheid van bestuur. U stuurt een mail naar de algemeen directeur via william.vancleynenbreugel@lanaken.be, met uw adresgegevens en een duidelijke omschrijving van het aangevraagde bestuursdocument. Een klacht indienen tegen een besluit kan via de klachtenprocedure die te vinden is via de link https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/organisatie-en-werking/klachten-tegen-lokale-besturen.