Inschrijving erkend ondernemingsloket

U wilt een onderneming starten of als zelfstandige aan de slag gaan? Dan moet u zich inschrijven bij een erkend ondernemingsloket. Dit verzorgt alle wettelijke formaliteiten die u als ondernemer moet vervullen. Uw ondernemingsloket biedt ook bijkomende diensten aan voor het vervolledigen van uw startdossier.

De ondernemingsloketten hebben volgende opdrachten:

  • De inschrijving van de handels- en ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
  • Onderzoek van een aantal verplichte voorafgaande machtigingen bij de inschrijving van een handels- of ambachtsonderneming:

        - De ondernemersvaardigheden (basiskennis bedrijfsbeheer, intersectorale beroepsbekwaamheid en/of sectorale beroepsbekwaamheid),

        - De machtiging voor ambulante handel,

        - De machtiging voor kermisactiviteiten,

        - De beroepskaart voor vreemdelingen,

        - De vergunning slager-spekslager.

  • De aflevering van uittreksels uit de Kruispuntbank van Ondernemingen.
  • Het innen voor rekening van de Schatkist van de verschuldigde rechten.
  • Eventueel: de activering van uw ondernemingsnummer bij de btw. U bent niet verplicht dit te laten doen door een ondernemingsloket. U kan ook zelf contact opnemen met uw btw-kantoor. De adressen van deze kantoren vindt u op www.fiscus.fgov.be.

Naast deze taken kunnen de ondernemingsloketten nog andere diensten aanbieden zoals:

  • De samenstelling van dossiers.
  • Het indienen van dossiers voor vergunningen, registraties, enz...

 

Lijst van erkende ondernemingsloketten