Pas op voor valse e-mails en websites, of je bent gevangen!

Phishing is fraude via internet waarbij oplichters gevoelige info proberen te verkrijgen via valse e-mails en websites. Je bent dus best op je hoede bij vreemde e-mails of onbekende websites. Een bijzondere vorm is zogenaamde 'spear phishing' die zich richt op personen die werken op boekhouding of facturatie, overheidsmedewerkers, banken, ... maar soms ook bestuursleden van een club of vereniging.

De oplichters geven zich o.a. uit voor nutsbedrijven (elektriciteit & gas, watermaatschappij, telefoniedienst), supermarkten, banken en zelfs overheids- of politiediensten. Zo worden op dit moment verschillende gemeenten kwaadwillig geviseerd door dit soort praktijken. Het kan ook elk van ons gewoon als burger overkomen. Leer hier meer over hoe je deze e-mails kunt herkennen en wat je wel en niet moet doen.

PhishingVerdachte e-mails - hoe deze herkennen

Hoe kan je verdachte mails herkennen?

  • De e-mails komen onverwacht en zijn zogezegd "erg dringend".
  • Men vraagt je naar persoonlijke gegevens zoals een gebruikersnaam, wachtwoord, pincode, rekeningnummer, kredietkaartnummer ...
  • Het e-mailadres komt vaak van een vreemde domeinnaam. Dat is het stukje na de @.
     
Wat mag je wél doen of juist niet doen

Wat doe je best met verdachte mails?

  • Beantwoord verdachte mails nooit!
  • Als je de mail nog niet geopend hebt en twijfelt over de echtheid, open de mail dan niet.
  • Heb je de mail toch geopend? Klik nooit op afbeeldingen of links. Download geen enkele bijlage. Vul geen gegevens in in invoervelden of een formulier waarop je terechtkomt als je toch op een link hebt geklikt.
  • Heb je een andere manier om de afzender te contacteren, bv. via telefoon? Neem even contact op en doe navraag over de mail die je ontvangen hebt. Gebruik natuurlijk enkel het officiële telefoonnummer en geen van de contactgegevens in de mail.
     
Ai ... toch geklikt of wachtwoord doorgegeven

Soms gaat het erg snel en heb je toch al persoonlijke gegevens doorgegeven.

  • Als het gaat om een wachtwoord, dan verander je dit wachtwoord best meteen. Wijzig dit wachtwoord ook als je op andere plaatsen hetzelfde wachtwoord gebruikt. En maak meteen van de gelegenheid gebruik om op je verschillende accounts telkens andere wachtwoorden te gebruiken. Je kan hierbij zogenaamde 'wachtzinnen' gebruiken om veilige wachtwoorden te verzinnen die je ook nog kunt onthouden. Schakel, indien mogelijk, voor belangrijke gegevens, tweefactor-authenticatie in (2FA); daarbij moet je bijvoorbeeld zowel een wachtwoord opgeven als een code die je wordt toegestuurd via sms of langs een andere weg.
  • Heb je per ongeluk je bankkaartgegevens doorgegeven? Bel naar Cardstop om je kaart te blokkeren via telefoonnummer 070 344 344.
  • Dien een klacht in bij je lokale politie als je slachtoffer geworden bent van internetmisbruik zoals phishing of meld dit via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/
     
Veilig op het internet: hier vind je goede tips

Je vindt meer tips en ook een test om uit te zoeken hoe veilig jij op internet surft op www.safeonweb.be.